سرگرمی و دانستنی

مجله تکنولوژی و سرگرمی

سرگرمی و دانستنی

مجله تکنولوژی و سرگرمی

نحوه ثبت نام کارت سوخت آنلاین

 

فرآیند ثبت نام کارت سوخت آنلاین از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، چرا که با پیاده‌ سازی طرح سهمیه‌ بندی بنزین در سال‌ های گذشته، کارت سوخت به یکی از اجزای مهم و ضروری حساب می‌ آید، که صاحبان تمام وسایل نقلیه می‌ بایست آن را حتماً در اختیار داشته باشند.
با این حال، برخی افراد ممکن است کارت سوخت خود را گم کرده و نیازمند دریافت مجدد آن باشند. در گذشته، برای دریافت این کارت، باید به صورت حضوری به دفاتر پلیس+10 مراجعه می‌ کردند. اما در حال حاضر، امکان ثبت نام کارت سوخت آنلاین نیز وجود دارد.
امکان ثبت نام کارت سوخت آنلاین با استفاده از روش‌ های مختلف وجود دارد. بنابراین، افراد متقاضی می‌ توانند بر اساس شرایط خود، روش حضوری یا روش اینترنتی را برای انجام این فرایند انتخاب کنند. با اجرای طرح سهمیه‌ بندی بنزین در سال‌ های اخیر، کارت سوخت به‌ عنوان یکی از مدارک مهم وسایل نقلیه در نظر گرفته می‌ شود.
به طور کلی، افرادی که کارت سوخت خود را گم کرده‌ اند، یا خودروی جدیدی خریداری کرده‌ اند، از مهم‌ ترین گروه‌ هایی هستند که برای دریافت کارت سوخت جدید درخواست می‌ دهند.
برای دریافت سهمیه بنزین، گازوئیل و سایر سوخت‌ ها با نرخ دولتی، ثبت نام کارت سوخت لازم است. تا چندی پیش این ثبت نام تنها از طریق مراجعه به دفاتر پلیس+10 امکان‌ پذیر بوده، اما اخیرا می توانید از طریق سامانه moc.gov.ir و همچنین اپلیکیشن ثبت نام کارت سوخت، و ثبت نام کارت سوخت با موبایل را انجام داده و به ثبت نام کارت سوخت آنلاین بپردازید.
به طور کلی، در این مقاله به بررسی سامانه ثبت نام کارت سوخت آنلاین، مدارک لازم و نحوه ثبت نام کارت سوخت با موبایل پرداخته شده است. همچنین، امکان ثبت نام این کارت برای خودروهای تعویض پلاک شده از طریق دولت همراه نیز توضیح داده شده است.
با توجه به اهمیت موضوع ثبت نام کارت سوخت آنلاین، به گزارش کاربران هنگام ورود به سامانه ثبت نام کارت سوخت www.mob.gov.ir، دچار مشکل شده و سایت برای ایشان بارگذاری نمی شود، در این شرایط می توانید با کارشناسان مجموعه ارتباط گرفته و در کسری از ثانیه شاهد ثبت نام کارت سوخت آنلاین و همچنین دستورالعمل ثبت نام کارت سوخت با موبایل باشید.
روش های ثبت نام کارت سوخت
جهت ثبت نام کارت سوخت، روش‌ های مختلفی وجود دارد. که عبارتند از:
  • ثبت نام کارت سوخت از طریق ارتباط با کارشناس
  • مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10
  • ثبت نام کارت سوخت در اپلیکیشن دولت همراه
  • استفاده از کد دستوری ستاره-چهار-مربع (#۴*)
  • ثبت نام کارت سوخت در سایت moc.gov.ir
مدارک مورد نیاز برای ثبت نام کارت سوخت آنلاین
برای ثبت نام کارت سوخت، مدارک زیر باید به صورت اسکن شده ارائه شوند:
  • فایل اسکن شده اصل کارت ماشین، موتورسیکلت، سند یا بنچاق آن.
  • فایل اسکن شده شناسنامه، کارت ملی یا پاسپورت دارای اعتبار مالک وسیله نقلیه.
  • ارائه شماره ملی مالک.
  • فایل اسکن شده بیمه‌ نامه خودرو برای دارندگان خودروهای لیزینگی.
  • ارائه آدرس صحیح و کامل پستی به همراه کد پستی.
  • فایل اسکن شده فیش پرداخت شده و هزینه ثبت نام که واریز شده به حساب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی.
این مدارک باید به صورت اسکن شده و در فرمت مناسب (مانند PDF یا JPG) ارائه شوند.
نحوه ثبت نام کارت سوخت آنلاین
  • وارد سایت mob.gov.ir شوید
  • گزینه ثبت نام کارت سوخت بانکی را انتخاب کنید
  • درج شماره موبایل و کد امنیتی سپس گزینه “ورود”
  • درج کد ارسال شده و لمس گزینه “بررسی”
  • درج کد ملی و تاریخ تولد و لمس گزینه “بررسی”
  • انتخاب وسیله نقلیه و درج کد VIN
  • درج کارت بانکی مالک وسیله نقلیه
آموزش تصویری ثبت نام کارت سوخت آنلاین در mob.gov.ir
جهت ثبت نام کارت سوخت، می بایست از طریق مرورگر تلفن همراه و یا سیستم کامپیوتری وارد آدرس اینترنتی mob.gov.ir شده و طبق آموزش تصویری که در ادامه شرح خواهیم داد مراحل را پیش روید.
در این مرحله وارد سایت خدمات دولت هوشمند شده و در بخش “ثبت نام کارت سوخت بانکی” شماره تلفن همراه به نام خود، و کد امنیتی مربوطه را درج نموده و در آخر گزینه “ورود” را لمس کنید.
در این مرحله از فرآیند کد تاییدی برای خط تلفن همراه شما پیامک خواهد شد، کد را به صورت صحیح درج نموده و گزینه بررسی را انتخاب نمایید.
سپس کدملی و تاریخ تولد خود را درج نموده و گزینه “بررسی” را انتخاب نمایید.
در این بخش چنانچه مراحل گفته شده را به درستی سپری نموده باشید، یک پیامک تایید دریافت می کنید. سپس نوع وسیله انتخابی را مشخص نموده سپس سریال و کد VIN را درج نموده و تایید نمایید.
در آخرین مرحله از ثبت نام آنلاین کارت سوخت، یکی از کارت های بانکی که به نام مالک خودرو و یا موتور سیکلت می باشد انتخاب نموده و تایید نمایید.
نکات مهم ثبت نام کارت سوخت آنلاین
هنگام ثبت نام آنلاین برای کارت سوخت، لازم است موارد زیر را به خاطر داشته باشید:
  • کد ملی شخص ثبت نام کننده باید با مالک خودرو یا موتورسیکلت و سیمکارتی که شماره آن در سامانه ثبت می‌ شود، یکسان باشد.
  • در صورت گم شدن کارت سوخت خودروها و موتورسیکلت‌ های کارکرده، می‌ توانید از یکی از روش‌ های فوق برای دریافت کارت مجدد استفاده کنید.
  • کارت سوخت برای خودروهای صفر و نو همراه با مدارک وسیله نقلیه صادر می‌ شود و در زمان تحویل به مالک خودرو یا موتورسیکلت ارائه می‌ شود.
  • زمان دریافت کارت سوخت بعد از ثبت نام تا 60 روز کاری است. در صورت عدم دریافت کارت در این مدت، باید به اداره پست مراجعه کنید. در صورتی که مالک خودرو یا موتورسیکلت در طی 6 ماه به اداره پست مراجعه نکند، کارت سوخت به شرکت ملی پخش فراورده‌ های نفتی برگردانده می‌ شود.
  • در صورت وارد کردن کد ملی و تاریخ تولد صحیح در زمان ثبت نام آنلاین کارت سوخت، سایر اطلاعات شخصی مالک به صورت خودکار نمایش داده می‌ شود.
  • برای دریافت و درخواست کارت سوخت مجدد، تمام مالکان خودرو یا موتورسیکلت‌ های عمومی و دولتی باید با داشتن مدارک شناسایی مربوط به ارگان خود به دفاتر خدمات پلیس 10+ مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنند.
  • زمان موجود برای پاسخ به موارد درخواستی تنها 45 ثانیه است و پس از اتمام این زمان، سامانه به طور خودکار شما را از صفحه ثبت نام خارج می‌ کند. بنابراین، حتماً قبل از آن، تمام موارد درخواستی را یادداشت کرده و آماده پاسخ دادن به آن‌ ها باشید.
کلام آخر
به گفته مدیر سامانه هوشمند سوخت، هزینه صدور کارت سوخت حدوداً 100 هزار تومان است. این هزینه شامل هزینه خرید و تولید کارت می‌ شود و هزینه‌ های دیگری در قیمت جدید محاسبه نشده است.
وی بیان کرد که خرید تراشه، شخصی‌ سازی کارت سوخت، و تولید و توزیع آن‌ ها برای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هزینه بر هستند، اما تنها هزینه خرید و تولید کارت از مردم دریافت می‌ شود تا به رفاه هموطنان عزیز کمک شود.
وی همچنین یادآوری کرد که در سال‌ های اخیر، قیمت صدور کارت سوخت تقریباً متغیر بوده و در یازده سال گذشته، قیمت صدور این کارت‌ ها تنها 10 هزار تومان بوده است.
رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌ های نفتی منطقه اصفهان، اعلام کرد که اگر کارت سوختی بدون تراکنش باشد، تا پایان اسفندماه باطل می‌ شود. بنابراین، مالکان خودروهای سواری که از کارت سوخت هوشمند خود در سال ۱۴۰۲ استفاده نکرده‌ اند، برای جلوگیری از ابطال آن، باید تا پایان اسفندماه از سهمیه بنزین خود استفاده کنند یا حداقل یک بار سوخت‌ گیری انجام دهند تا کارت سوخت آن‌ ها باطل نشود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد